حکم نشسته خواندن نماز مستحبی و راه حل آن
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: آخرین پرسش و پاسخ
- بازدید: 14015
- چاپ
سؤال:
آیا نشسته خواندن نماز مستحبی اعم از نافله یومیه و غیره موجب میشود هر دو رکعت یک رکعت حساب شود؟
نام مرجع تقلید:
آیات عظام خامنه ای، سیستانی
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
مقام معظم رهبری:
نمازهاى نافله را مىشود نشسته خواند ولى بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت حساب كند. مثلا كسى كه مىخواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند، بهتر است شانزده ركعت بخواند. و اگر مىخواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز يك ركعتى نشسته بخواند. [1]
آیت الله سیستانی:
نمازهای مستحبّی چه نوافل شبانه روزی و چه غیر آن را میشود نشسته خواند، هر چند در حال اختیار و لازم نیست در این حال، هر دو ركعت را یك ركعت حساب كند و اگر خواست هر دو ركعت را یك ركعت حساب كند، بنابر احتیاط واجب، بار دوّم را به نیّت رجاء انجام دهد مثلاً نافله مغرب را که چهار رکعت با دو سلام است، رجائاً چهار رکعت دیگر با دو سلام هم، به آن اضافه کند که مجموعاً هشت رکعت میشود و یا نماز وتر را که یک رکعت است، یک بار دیگر هم رجائاً بخواند.
بله؛ جواز خواندن نمازهای مستحبّی در حال اختیار به صورت خوابیده به پهلوی راست یا چپ یا خوابیده به پشت (بر حسب وظیفه) محلّ اشکال است لکن انجام آن به عنوان رجاء نه به قصد ورود اشکال ندارد. ولی در حال اضطرار و عدم تمکّن میتوان به صورت مذکور به جا آورد و در این حال رکوع و سجده با اشاره سر انجام میشود.
شایان ذکر است در نماز مستحبّی (غیر از وتیره) جايز است يك ركعت آن را ايستاده و ركعت ديگر را نشسته به جا آورد بلكه جايز است بعض ركعت را ايستاده و بعض آن را نشسته انجام دهد. و همچنین هر گاه نماز مستحبّی را نشسته بخواند و مقداری از آخر سوره مثلاً يك آيه يا دو آيه را باقی بگذارد سپس برخیزد و باقیمانده سوره را بخواند و از حال ایستاده به رکوع رود و نماز را ادامه دهد، در حکم نماز ايستاده محسوب شده و ثواب نماز ایستاده را دارد. [2]
برای اطلاع از احکام تفصیلی "نماز مستحبی" به فتوای آیت الله سیستانی اینجا را کلیک نمایید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] استفتائات استانها، بخش استفتائات جدید - توضیح المسائل امام راحل، م 766 - العروة الوثقی ، فصل فی احکام النوافل، م 2225، 2226، 2227
[2] توضیح المسائل جامع، ج 1، ص 519، م 1847،1849، 1850،1851 – العروة الوثقی ، فصل فی احکام النوافل، م 2225، 2226، 2227 ، تعلیقه ی 1124، 1125، 1126